Ik heb al jaren een abonnement op de Efteling. Mijn lievelingsattractie in de Efteling is de Bob. De kleinkinderen weten dat.

Dat gaat zo: We lopen de Eftelinglaan in, na de kinderen weggetrokken te hebben bij de Efteldingenshop en komen als een van de eerste attracties de Bob tegen.

Dan roep ik “Ik wil in de Bob!” en dan sputteren de kinderen tegen. “Neehee oma, de Bob is saaaaaai!”.

Ik vind de Bob niet saai. Ik vind hem precies spannend genoeg (ik ga voor geen goud in de Baron) en bij de Bob is het zelden druk.

We weten allemaal dat we uiteindelijk in de rij voor de Bob uitkomen en we weten ook dat als we op het bovenste punt van de rit zijn, met uitzicht in de diepte, ik heel hard roep: “Ik moet plassuuuuuuh!”.

En dat iedereen dan in een deuk ligt. De kinderen in ieder geval. En ik.

Een keer riep ik het niet en vroeg oudste beneden aan me ‘Oma, moesjenieplassen?”.

Ik hou van de Bob.

Daarom was ik geschokt te lezen in het blad ‘Vrienden van de Efteling’ dat de Bob er mee stopt.

Waarom?! Dacht ik. Maar ik wist het antwoord al. De Bob is niet zo populair meer. Daarom is het er meestal ook niet zo druk.

Wie heeft dat nou weer bedacht, dat de Bob stopt, dat ie weg moet. Plaats moet maken voor iets spectaculairs waarschijnlijk.

Ik weet wie het bedacht hebben. De medewerkers van de Efteling. Want die worden daarin betrokken. Bij alles wat in de Efteling gebeurt.

Een team heeft ook geen teamleider of manager. Nee, zij komen iedere ochtend samen zonder baas en bespreken dan wat zij die dag kunnen doen om de Efteling beter te maken.

Geweldig toch?

In welk bedrijf vind je dat? Dat de medewerkers, van de kassajufrouw tot de suikerspinverkoper meedenkt met de marketing, kwaliteitsmanagement en gasttevredenheid.

Ik ben er van overtuigd dat dat een bedrijf veel goed zal doen. Op alle fronten.

De Inspiratiemanager van de Efteling vertelde me van die teams. Mooie titel voor een functie, hè?: Inspiratiemanager.

Zou ie altijd inspiratie hebben? Nooit eens een volledig blanco brein hebben, zoals ik? Ik geloof er niks van.

Inspiratie is ‘een opgejaagde toestand’ stond in het cryptogram dat ik laatst oploste in een puzzelboekje. Ik maak namelijk soms wel eens woordpuzzels als ik geen inspiratie heb, dat helpt.

Het woord wat ik zocht was ‘gedrevenheid’. Snap je hem? Inspiratie is een opgejaagde toestand……

Inspiratie, gedrevenheid, motivatie. Allemaal nodig in jouw bedrijf. En zeker als het over marketing gaat.

Soms ook een uitdaging. Ik begrijp dat heel goed.