In de jaren voor haar dood in 1952 vertelde Dora Robert over de herinneringen die zij had aan haar relatie met Franz Kafka.
In deze herinneringen vertelde zij over de pop en het meisje in het park.
“Toen we in Berlijn waren, ging Kafka vaak naar het Steglitzer Park. Ik vergezelde hem soms.
Op een dag ontmoetten we een klein meisje dat huilde en behoorlijk overstuur was. We spraken het meisje aan.
Franz vroeg haar waarom ze huilde en het meisje vertelde dat ze haar pop kwijt was.
Hij verzon onmiddellijk een plausibel verhaal om deze verdwijning te verklaren: “Je pop is gewoon op reis gegaan, ik weet het, ze stuurde me een brief.”
Het kleine meisje keek hem met betraande ogen achterdochtig aan: “Heb je de brief bij je?”
“Nee, ik heb hem thuis laten liggen, maar ik zal hem morgen naar je toe brengen.” zei Kafka.
Het nieuwsgierige meisje was haar verdriet al half vergeten, en Franz ging onmiddellijk naar huis om de brief te schrijven.
Hij ging aan de slag met alle ernst alsof het ging om het maken van een project. Hij verkeerde altijd in dezelfde gespannen toestand, zodra hij aan zijn bureau zat, of hij nu een roman, een brief of een ansichtkaart schreef.
Het was trouwens echt werk, even belangrijk als al het andere, want het kind moest koste wat kost voor teleurstelling worden behoed en getroost worden.
De leugen moest dus door de waarheid van de fictie in waarheid worden omgezet.
De volgende dag bracht hij de brief naar het kleine meisje dat in het park op hem wachtte.
Omdat het kleine meisje niet kon lezen, las hij haar de brief hardop voor.
Daarin legde de pop uit dat ze op reis was gegaan omdat ze verlangde naar verandering.
Ze beloofde elke dag te schrijven en Kafka schreef inderdaad elke dag een brief, waarin hij steeds verslag deed van nieuwe avonturen van de pop.
Na een paar dagen was het kind het werkelijke verlies van haar pop vergeten en dacht het alleen aan de verhalen die haar ter vervanging waren aangeboden.
Kafka ging elke dag naar het park en trof daar het meisje. Hij las haar steeds de brief van die dag voor.
Hij schreef elke zin van de brieven zo gedetailleerd en met zo’n humoristische precisie dat de situatie van de pop volledig tastbaar werd: de pop was gegroeid, naar school gegaan, had andere mensen ontmoet.
Ze bleef het kind verzekeren van haar liefde, maar zinspeelde op de complicaties van haar leven, op andere taken en andere interesses die haar niet toelieten nu terug te komen van haar reis.
Het spel duurde minstens drie weken.
Franz werd wel ongerust bij de gedachte hoe hij dit spel moest beëindigen.
Want dat er ooit een einde aan de brieven en het spel moest komen was wel duidelijk.
Het einde zou een echte troost moeten zijn voor het verlies van de pop.
Hij zocht lang naar een oplossing en besloot uiteindelijk de pop te laten trouwen.
Hij beschreef eerst de bruidegom, het verlovingsfeest, de huwelijksvoorbereidingen en daarna tot in detail het huis van het pasgetrouwde stel.
Hij bereidde het meisje er al een beetje op voor dat de pop waarschijnlijk niet terug zou komen.
“Misschien zullen we in de toekomst niet herenigd kunnen worden.”
Franz had het kleine meisje getroost door middel van kunst, met het meest effectieve middel dat hij persoonlijk tot zijn beschikking had om orde in de wereld te brengen.
‘Tenslotte kocht hij ook een nieuwe pop voor het meisje en bracht hem naar het park.
Toen ze teleurgesteld zei dat dit haar pop niet was en in de verste verte niet op haar verloren pop leek, verklaarde Franz dat door te zeggen dat tijdens alle ervaringen in verre landen de pop veranderd was.”
Wat een mooi verhaal, hè? Persoonlijk vind ik het idee dat Franz Kafka dat wat in zijn vermogen lag, zijn kunst, gebruikte om de wereld te verbeteren, een prachtige gedachte.
Iedereen heeft verhalen in zich. Ze liggen op straat. Ook in jouw bedrijf.
En verhalen verkopen!
Daarom heb ik de cursus ‘In 30 Dagen Impact met Story E-mails’ gemaakt. Geen saaie theorie, maar praktische stappen, concrete voorbeelden, mijn beste tips én een flinke dosis fun.
Want als jouw e-mails nu geen verkopen opleveren en je best wel klaar mee bent… dan is dit dus jouw shortcut.
Klik hier voor de cursus als je klaar bent om impact te maken met je mails (zonder dat je er eerst drie uur gefrustreerd voor hoeft te zitten).
Liever leren in flow, dan blijven stoeien in je eentje, toch?
Deze week heb ik een tijdelijke LENTEACTIE korting op deze cursus.
Gebruik de actiecode LENTE30 en krijg € 30,00 korting. Alleen deze week, geldig tot en met dit weekend.
Laten we samen zorgen dat jouw e-mails niet vergeten worden in de overvolle inboxen van deze wereld.
Liefs,
Anne
PS: Je hoeft het niet alleen te doen om te groeien. Geef jezelf 30 dagen en je story e-mails gaan nooit meer onopgemerkt de inbox in.
PS2: Ik heb vast 1200 (!) onderwerpen voor je bedacht. Die krijg je van mij, als bonus. Toepasbaar voor ieder vak en bedrijf. Zodat je onmiddellijk inspiratie krijgt voor jouw e-mails.
PS3: En een extra soeperdoeper tweede bonus: een storymachine waarmee ik alle verhalen die je in je hebt gegarandeerd opdiep.
PS4: Meld je nu snel aan, want de actiekorting is alleen deze week:
https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-impact-met-story-emails-cursus/